Regn, rusk och vardagslyx.

(En liten sneakpeak på vårt kök i bakgrunden, som ni ser hänger det fortfarande lite sladdar här och där ;) Nåväl ska väl bli ordning småningom :))
 
Usch vilket ruskväder vi har och har haft de senaste dagarna. Nu är det verkligen höst!
Dock lite mysigt ändå när man med gott samvete kan krypa upp i soffan i mörkret med tända ljus en tekopp och t.ex som jag just nu, en nyttig blåbärsmuffin! Jag kikar på filmen House Bunny :P Haha, den är så där fjantigt bra!
 
Lillen sover och Matti är på en snabbvisit till Tallinn på en mässa, han blev bjuden på hela kalaset av en firma som han handlat mycket av den senaste tiden. Nu är det nog min tur att åka iväg på nåt, tycker ni inte? ;) Jag börjar med en mysig tjejkvällfredag med ett gäng härliga girlz!
 
Igår gjorde jag en god middag som jag länge velat pröva, skulle ha gjort den i helgen men det blev inte mycket matlagning då :) I lördags hade vi som sagt främmande och mamma skämde bort oss med potatismos och köttbullar, sen var vi borta mesta delen av kvällen och hela söndagen gick åt till ett besök i grannstaden  samt ett träningspass på kvällen.
 
 
Men detta blev det igår i all fall! Slurp!
 
Vivians fläskfilé
(ur boken "Älskade husmanskost och lite till".)
 
6 portioner
2 fläskfiléer
ca 10 skivor bacon
salt, peppar
1 msk enbär
1/2 dl vatten
3 dl grädde
1/2 msk svartvinbärsgelé
75 g grönmögelost (jag hade blåmögelost)
ca 2 tsk soja
 
Ugn: 200 grader
 
1. Putsa fläskfilén och salta och peppra den lätt. Vira baconskivorna runtom.
 
2.Stek köttet vackert gyllenbrunt runtom och lägg det i en eldfast form. Krossa enbären och lägg dem i formen tillsammans med vatten.
 
3. Ställ formen mitt i ugnen och stek köttet klart, ca 30-35 minuter.
 
4.Ta upp filéerna och vira in dem i folie. Sila vätskan och häll den i en kastrull. Tillsätt grädde och låt det koka upp. Riv osten och rör ner den i såsen. Låt den smälta. Smaka av med gelé och soja.
 
5.Ta bort folien och skär köttet i ganska tjocka skivor. Lägg det i en form och häll eventuellt såsen bredvid. Garnera ev. med färska vinbär och örter.
 
Vi åt detta med kokt potatis, svartvinbärssylt och en grönsallad! Alla gillade, t.o.m med vår 2,5-åring ;)
 
Som ni ser lagar jag annat än hälso- och träningsmat också, hihi :)
 
Trevlig kväll!
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0