Pumpatider!

 
 Oktober = halloween = bl.a. pumpor att köpa i affärerna :) Det vimlar av smaskiga och nyttiga recept med pumpa på hälsobloggar och instagram just nu. Även jag slog till och köpte en för att få provbaka lite :)
 
Först var jag tvungen att göra pumpapuré, vilket är väldigt enkelt! Jag skar pumpan i småbitar för att göra det enkelt för mig och rostade i ugn på ca 200 grader, om jag minns rätt, tills de var mjuka.  Sen drog jag bort skalet, vilket går väldigt enkelt när de varit i ugnen. Sen stavmixade jag pumpan till puré! :) Tadaa- pumpapuré!
 
 
Först gjorde jag paleo-pumpapannkakor, som jag åt med agavesirap, banan och mandelflarn som uppladdning inför ett träningspass i förra veckan!
 
 
I lördags blev de ett trevligt inslag till snabb-lunchen :)
 
 
Till söndagsfrukost gjorde jag helt underbara pumpascones, från Tasty Health-bloggen! Hon har försökt återskapa en nyttig version av Starbuckspumpascones. Om nom nom!! Godaste jag ätit på länge! Nu måste jag fortsätta köpa pumpa bara för att få njuta av dessa ett par gånger i månaden ;)
 
 
Goda såhär, men sen åt jag en till och den skar jag på mitten som en semla och lade smör och ost emellan och då mina vänner var jag i mathimmelen! Omg! <3 Sött och salt, I like!
 
Receptet: Gudomligt goda pumpascones med kanelglasyr
 
2 dl (90g) havremjöl (mal havregryn i en matberedare, ca 3,5 dl hel havre)
2 dl (70g) mandelmjöl
2 msk (20g) bovetemjöl
2 tsk bakpulver
2,5 msk kokossocker / annan sötning
1/2 tsk salt
1, 25dl (ca 125 g) pumpapuré
1 tsk vaniljarom
2 msk kokosolja, mätt i fast form
1 ägg

Glasyr:
 2 msk Philadelphia extra light
1 tsk stevia strö
1/2 tsk kanel
1-3 msk vatten (beroende på hur rinnig du vill ha den)

1. Värm ugnen till 200 C.
2. Ha i alla torra ingredienser i en skål och blanda väl.
3. I en annan skål, blanda ihop de blöta ingredienserna. Häll sedan över dem i skålen med de torra ingredienserna, rör om väl och se till att kokosoljan inte ligger i klumpar.
4. Rulla degen till en stor boll och lägg degen på en plåt klädd med bakplåtspapper. Strö lite rismjöl på bakplåtspappret så att degen inte fastnar. Platta till degen och skär sedan i 6 delar med en kniv.
5. Grädda i ugnen i ca 16-18 minuter. Ta ut och låt svalna på galler.
6. Blanda ihop ingredienserna till glasyren och ringla över sconesen.
 
Så iväg med er och köp en pumpa nu! ;)
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0