Kära hjärtanes :) <3

Detta skrev jag i fredags men då blev jag så trött på kvällen och orkade tyvärr inte ladda upp bilder efter Ted hade somnat utan ville mysa med min sambo en stund. Och igår var vi ju till Ikea, så dit for hela dagen. men bättre sent än aldrig :) Hur firade ni själva alla hjärtans dag?:)
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
God fredagskväll och hoppas ni haft en finfin alla hjärtans dag!
 
Jag har i dag  som sagt varit hemma med Ted som är krasslig. Han fick en lego-byggsats till vändagsgåva som han varit upptagen med större delen av dagen ;) Så ja har försökt plocka och städa när jag sluppit till :) Och klicka lite på datorn ;) Man får ta tillfällena i akt! Matti fick en liten gåvopåse, innehållande lite mysiga vaniljdoftljus, en påse plockgodis och ett kort :) Tanken som räknas, eller hur? :) Och jag fick...? En kram ;) Och ett nybyggt hus så småningom....:P
 
Sen har jag lagat och myst och njutit med familjen av en extra god middag vändagen till ära :)Har inte haft mkt funderingstid så det blev vad det till slut blev! Blev kycklingtacopaj med lchf botten och sallad och till efterrätt ugnsgrillade bananer med Dumle och salta jordnötter + vaniljglass!! Yummi yummie yummie, love in my tummie ;)
 
Och recepten ska ni självklart få!
 
Kycklingtacopaj lchf.
(Vill ni ha ett vanligt pajskal med mjöl, så just do it! Jag ville pröva en nyttigare variant. )
 
 
Ursprungsreceptet kommer från Ryska dockor, men jag ändrade lite. Här e min version!
 
Pajdeg:
75 g kallt smör
1 ägg
1 dl kokosmjöl (finns på hälsokostaffärer)
1 dl mandelmjöl (finns i vanliga välsorerade mataffärer. Eller mixa hela mandlar till mjöl själv :) )
2 msk fiberhusk (glutenfria hyllan)
1 msk kallt vatten
1-2 tsk salt
 
Fyllning:
 
400-500 g strimlad kycklingfilé
tacokrydda
1 gul lök
smör till stekning
1 dl krossade tomater
2 dl riven ost
2 ägg
2 dl creme fraiche
2 vitlöksklyftor, pressade
salt och peppar
 
Gör så här:
 
1. Blanda alla ingredienserna till pajdeg tills du får en smidig klumpfri deg.
2.Smörj en löstagbar rund form och tryck ut pajdegen. Låt den vila 30 min i kylskåp.
3. Förgrädda pajdegen 220 grader, 5 minuter.
4. Skär köttet i små bitar. Stek tills. med tacokrydda. Tillsätt finhackad lök och krossade tomater.
5. Lägg köättet i pajdeg-formen. Vispa ihop ägg och creme fraiche, blanda i pressad vitlök och salt och peppar.
6. Häll äggstanningen över köttet och strö på riven ost.
 
 
Och efterrätten.....
 
 
Ugnsgrillade bananer med dumlekola och salta jordnötter
 
Detta var verkligen kanongott! Ni måste pröva, så enkelt och gott! Riktig amerikansk inspirerat :) Me like ;) Hittat receptet i en Birka-tidning ngn gång i världen.
 
4 portioner
 
4 bananer
12 bitar Fazer Dumle kolor
4 msk salta nötter
 
vaniljglass
 
1. Gör ett djupt snitt på längden i varje banan. Fyll bananerna med Dumle kolor och salta nötter.
 
2. Tillred på grillen eller i ugnen i 225 grader i ca 10 minuter tills bananskalen blivit svartbruna. Servera med vaniljglass.
 
Utmärkt efterrätt till någon av sommarens grillkvällar ? :)
 
 
Nå god natt med er! Kan inte förstå hur jag ska orka stiga upp kl 5 imorgon bitti då vi ska till Ikea... Men får ju vila i bussen sen :)
 
Fortsättning följer...... ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0