Fastlagsbullar med gott samvete!

 
 
Här kommer det utlovade receptet på lchf-fastlagsbullar! :) Ska testa en på min sambo om en liten stund ;) Jag tycker dom e riktigt goda i alla fall men han som älskar sötsaker kanske inte är lika förtjust ;) Vi får se!
 
Receptet kommer från Åse.
 
Lchf semlor/fastlagsbullar
 
Bullar
  • 3 ägg
  • 4 msk sötning (valfritt vad man vill ha)
  • 1 dl grädde eller kokosgrädde
  • 2 msk kokosnötmjöl
  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 msk bakprotein One Bake (deta k man lämna bort, vilket jag gjorde)
  • 2.5 msk fiberhusk
  • 3 tsk bakpulver
  • 2-3 tsk kardemumma

Mandelmassefyllning (jag mosade tinade jordgubbar och sötade med steviaströ, vill ha med sylt jag ;))

  • Rejält med inkråm
  • 6 msk grädde
  • 2 dl mandelmjöl (eller hälften / hälften mandelmjöl hasselnötmjöl)
  • 3 msk sötning

Topping

  • Vispad grädde
  • Sukrin melis eller vanligt florsocker

 

  • Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötning poröst. Häll sedan i alla andra ingredienser och rör om till en deg. Låt stå ca 10 min och sen formar du 4 bullar med blöta händer och lägger på plåt med bakplåtspapper.
  • Grädda i 20 min och låt sedan svalna under bakduk.
  • Blanda nötmjöl med grädde och sötning, gröp ut inkråmet från bullarna och blanda ihop. Smaka av och fyll bullen med mandelmassefyllningen.
  • Vispa grädden med lite vanilj och spritsa ovanpå, avsluta med hatten!

 

Yummie yummie yum :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0