Sjukstugan fortsätter + nyttiga kanelbullar :)

Hej på er denna torsdagskväll!
 
Här har vi fortfarande en sjukling i huset, febern har sjunkit men inte gått över, 37,5 visade tempen innan läggdags. Och jag hör en massa hostningar från sovrummet. Stackars Teddy-boy <3 Jag har jobbat onsdag och torsdag och då har han varit med farmor, men imorgon är jag hemma igen. Långdraget det här :/
 
Igår hade jag en riktigt dålig dag då allt kändes tungt och besvärligt och jag hade bara lust att gråta. Men jag var fruktansvärt trött och ibland blir det för mycket på en gång, fast man försöker tänka positivt. Men idag var det en ny dag och den har varit helt okej bra faktiskt :) Det är konstigt det där hur det kan skifta! Tack och lov för att det alltid (förhoppningsvis) finns en morgondag som bara kan bli bättre :)
 
Jag har haft en riktig fin kväll med min lilla Ted, han är verkligen i en underbar ålder just nu :) Det kommer fler och fler ord för varje dag och vi kan busa och skratta och kramas <3 Så kramgo så!
Idag grävde han i en byrå och hittade mössor och handskar från ifjol som han klädde ut sig med en bra stund! Oj vad kul det var ;) Det är så härligt med barn, tycker jag, att det behövs så lite för att de ska kunna glädjas och ha kul!
 

Imorgon är det alla hjärtans dag och jag skall nu försöka komma på nåt gott till middag imorgon + en efterrätt. Och så ska mina älsklingar få var sin överraskning! men mer om det imorgon! :D
 
Jag fick idag en förfrågan i bloggen om jag ville vara med i hittarecept.se. De hade "uppmärksammat mina goda recept" ;) hehe, kul :) Även om de inte är "mina" recept utan sådant jag provat. Hittarecept.se är en sajt där man kan söka efter recept med ett visst sökord och så visas recept på just det från olika bloggar. Såklart ska jag vara med! Matlagning är ju ett stort intresse, som ni säkert vet!
 
 
Sugen på kanelbullar? Här får ni ett recept på riktigt goda socker- och mjölfria kanel"bullar". Riktigt goda! Kommer göras många gånger :) Dessa bakade jag i tisdags.
 
Lchf-kanelbullar (recept från Chewpakka)
 

Bulldeg

  • 3 ägg
  • 100 gram Philadelphia
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk Sukrin Melis (eller annan sötning)
  • 1 krm vaniljpulver
  • ½ dl hasselnötsmjöl (eller mandelmjöl)

Fyllning

  • 100 gram smör
  • 1 msk kanel
  • 1 dl Sukrin Melis (eller annan sötning, jag hade steviaströ)
  • ½ krm vaniljpulver

Gör så här: Separera äggvita och äggula i varsin skål. Tillsätt Sukrin Melis till äggvitan och Philadelphia, bakpulver, vaniljpulver och hasselnötsmjöl till äggulan. Börja med att vispa äggvitan (så att du kan vända på skålen utan att det rinner ut). Vispa sedan äggulans smet. Rör sedan försiktigt ihop de båda blandningarna till en smet. Smöra ett bakplåtspapper och lägg på en plåt. Häll och bred ut smeten på bakplåtspappret. Grädda mitt i ugnen 150 grader, i 15 minuter. Ta ut och låt svalna!

Vispa ihop fyllningen. Bred ut fyllningen på bulldegen och rulla ihop och skär strimlor/bullar. Grädda bullarna i ugnen ytterligare 15 minuter, 150 grader. Njut! :D

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0