Raw apple pie.

Om någon mot förmodan råkat missa det, så har jag ett stort intresse för kost, hälsa och wellness. Jag läser hälsobloggar och receptböcker som andra läser romaner ;)
 
Då jag och Ted besökte biblioteket i förra veckan för att låna lite godnattsagor, passade jag även på att låna hem ett gäng hälsosamma kokböcker :) Och tre av dem var böcker om raw-food. Vegetarisk kost som inte värms upp över 40 grader. Låter ju väldigt krångligt och tråkigt när man säger så, eller hur? ;) Jag blev dock väldigt inspirerad av alla hälsofördelarna det skrevs om i boken och skulle kunna tänka mig att få in lite mera raw food i kosten. 
 
Speciellt desserterna såg/ lät all helt underbara, enkla, vackra och så fulla med nyttigheter att man med gott samvete kan äta dem varje dag :)
 
Igår slog jag till och bakade raw äppelpaj, som sagt!  Jag serverade den med vispad kokosgrädde. SÅ HIMLA GOTT!  Krispiga färska äpplen, krämig söt fyllning, söt nötig botten....mmm, bara smälte i munnen! :)
 
 
 
Här är receptet. Jag gjorde dock bara halva satsen och använde en liten pajform.
 
Raw äppelpaj (ur boken Raw food på svenska av Erica Palmcrantz och Irmela Lilja)
 
Deg:
4 dl mandlar
1 msk rapsolja
5 färska dadlar
1 krm muskot (hade jag inte, tog kardemumma istället)
2 tsk kanel
1 nypa salt
1 msk honung eller agave
 
Fyllning:
 
1-2 äpplen, skurna i bitar
1 banan, skuren i bitar
2 dadlar
1 tsk kanel
 
Garnering:
 
2-3 äpplen, skivade
ev. kanel efter smak
 
1.Kör mandlar i mixer tills de har finfördelats.
2. Tillsätt olja, dadlar, kryddor och salt. Kör igen.
3.Tillsätt sedan honung/agave så att du får ihop pajdegen.
4. Tryck ut degen i en pajform.
5. Kör ingredienserna till fyllningen i mixern/matberedaren.
6 Garnera med de skivade äpplena. Strö ev. över kanel.
 
Klart! Ät och njut. Med gott samvete :)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0