It´s fridaaay! :) Och terass-snack. Och brödbak...

Fredag! Woop woop! :) Bara jobbat 3 dagar denna vecka, men det är ändå alltid nåt speciellt med just fredagar! Inte sant?:)
 
Kom hem från jobbet 17.15. Matti stack iväg på middag och fotbollsmatch och jag och Ted myser framför barnkanalen. Som så många kvällar förr :P Blev en snabb middag med stekt laxfjäril och ugnsstekta potatis- och morotsklyftor för vår del här hemma och så hade T önskat chips till fredagsmyset, så jag tror han e ganska mätt i magen nu ;)
 
Matti hade varit och köpt utemöbler till vår terrass idag (utan att fråga mig :P) och det blev riktigt mysigt, tyckte jag! Terrass säsongen börjar ju vara över, men kanske vi får njuta av ett par varmare dagar till så vi får provsitta ;) Vi passade på att köpa nu när vi fick dem till halva priset så har vi till nästa sommar! Tipstips! :)
 
 
Imorgon får vi besök av min mamma och morbrors fru, jag hoppas även hinna åka och kika på en hylla till Teds rum, vill börja få ordning här nu!
 
Men nu måste jag nog börja försöka få den här vildingen i säng ;)  Sen ska jag försöka orka se en hel film ;)
Trevlig helg!
 
Dagens recept blir ett  recept på glutenfria tunnbröd! Innehåller endast bovetemjöl och potatis! Riktigt goda, tyckte jag. Dessa kommer jag nog att baka fler gånger :)
 
Har ätits bl.a till kvällsmål och frukost fylld med smör ägg, ost och persilja...
 ...och till middag fylld med kycklinggryta :)
Tunnbröd av bovetemjöl och potatis (Recept från Nillas kitchen)
 
  • 400 g kokt kall potatis (ca 4 st medelstora)
  • 1/2 tsk salt
  • 160 g (ca 2 1/2 deciliter) bovetemjöl + en del extra till utbakningen.
  1. Potatisen kan kokas och kylas en dag i förväg.
  2. Skala potatisen. Bäst blir det om man arbetar ihop potatis, bovetemjöl och salt i en matberedare men det går också bra att och pressa potatisen i en potatispress eller riv den fint på ett rivjärn.
  3. Arbeta ordentligt ihop potatisen med salt och mjöl.  Degen ska vara lite seg och klibbig och gå att forma till en rund boll med mjölade händer men fortfarande kännas “smidig” och lite klibbig.

       4. Låt degen vila i ca 15 min

       5. Dela degen i ca 8-10 delar. Använd extra bovetemjöl till utbakningen så att degen inte klibbar fast. Rulla delarna till bollar och kavla ut varje del till en rundel på ungefär 15-20 centimeters diameter, ca 1,5-2 mm tjock

.6.Hantera de utkavlade bröden försiktigt. Innan de är stekta faller de lätt isär men tillagade håller de ihop väldigt bra!

7. Grädda tunnbröden i en medelhet torr stekpanna ca 3 min på varje sida. När det bildas bruna fläckar på undersidan och det har bildats en del luftbubblor i degen är det dags att vända.

8.Ät bröden helst samma dag. (Jag har nog ätit dem i 3 dagar :) Värm snabbt i mikro så går det så bra så !)

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0