Tisdag och The Farsdagskaka!

Gokväll! Puust! Idag har allt gått i ett sedan 05.30 i morse så nu ser jag fram emot att krypa ner i tv-soffan med min karl och kolla på familjen Montazami! Dom e ju för härliga :) Har varit jobb, spring på stan, hämta son fr. dagis, besök vid bygget, matlagning, träning, jobbplanering, och alla möjliga saker. Har massor kvar på min göra-lista, meen det är ju en dag imorgon också! :)
 
 

 Här är ett smarrigt och onyttigt recept jag vill dela med mig av!
Denna kaka lagade jag till farsdag och den fick gott betyg av alla som smakade den! :)
Jag säger bara...digestivebotten, söt kolasås, bananer, vispad grädde och krossad dajm! Riktigt barnslig kaka, men ack så god.
 
 

BANNOFFEE PAJ (recept från kryddburken)

 

GÖR SÅHÄR :

1. Lägg ner burken med kondenserad mjölk i en rymlig kastrull. Slå på vatten så det täcker. Koka upp och låt småkoka 2 timmar. Fyll på mer vatten allteftersom det ångas bort. Burken ska hela tiden ligger under vattenytan, annars riskerar den att explodera och du får kolasås i hela köket! ;-)

 

2.Förbered botten. Krossa digestivekexen i mixer eller för hand med kavel & påse! Smält smöret och blanda ihop med digestive. Tryck ut smulorna i botten på en rund form med löstagbara kanter (ca 28 cm diam). Tryck till rejält över hela så den blir riktigt kompakt så smular den inte sönder när man skär i den sen. Täck med folié och ställ i kylen så länge. 

 

3. När burken kokat i 2 timmar, spola kallt vatten i kastrullen och låt den stå så och svalna ordentligt.

 

4. Nu är det dags att montera ihop pajen. Öppna burken som nu innehåller kolasås och täck digestive-bottnen med detta. Skiva 3 bananer och fördela ovanpå. Täck med ett lager grädde och toppa med ytterligare skivade bananer + krossad daim!

 

 Mattis kommentar: "Godaste kakan jag ätit! (Och han har ätit måånga kakor i sitt 30-åriga liv kan jag lova...)

Teds kommentar: "Meeera kaakaa!" (och lite skrik och gråt när han inte fick mer.)

 

Så gör nu alihopa den här till helgfikat eller kommande födelsdagskalas eller nåt! :)

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0