Freedagsmyys och partysugen! Och nyttiga pepparkakor.

 
Just nu framför tv:n: sockerfri glögg och paleo-pepparkakor som jag svepte ihop här ikväll! Har haft lillajuls-firande med värsta sockerkalaset på jobbet idag med risgrynsgröt med socker och kanel och jultårtor/julstjärnor, så kände för lite nyttigheter ikväll :) Vi har även besökt adventskyrkan med barnen idag, Mysigt! Lagt fram lite julsaker hemma nu också, nu börjar jag "fira" jul! :) Älskar julen <3
 
Jag e fortfarande förkyld, fått tillbaka rösten, lite mindre stockad i näsan, men nu har jag fått hosta istället. Jaja vi tar allt på en gång nu så har vi det undan!! :P
 
Imorgon ska jag (och kanske Matti om vi har barnvakt) på fest till Linda och Simon! Eftersom jag är så pass förkyld blir det knappast nån krog för mig, men ska bli riktigt skoj med lite fest och folk iaf! :) Men man vet ju aldrig vad man får för sig ;) Sällan jag partajjar nuförtiden, men det är faktiskt inte så länge sen senast jag var ute med tjejerna, riktigt skoj hade vi!  Roligt att få en paus i vardagslivet som mamma och bara få vara JAG nån gång! (fast jag älskar min son oändligt mkt såklart! :) ) 

(tack för lånet av bilderna, Linda ;) )
 
Nu ska jag (ja JAG, Matti sover igen...:P) mysa vidare, har bojkottat Idol, blev så tråkigt! Så blir nog serietittande i form av Revenge eller mitt nya pinsamma beroende, Paradise Hotel :P Skulle ju INTE börja kolla, men sådär går det :P Men först ett recept på nyttiga pepparkakor! :) Jag äter nu några med blåmögelost på, YUM!
 
Paleo-pepparkakor (recept från Annika Sjöö)
 

Till ca 20 st behöver du:

1 ägg 5 msk kokossocker 2 msk kokosmjölk 1 msk vatten 3 dl mandelmjöl 3 msk kokosmjöl 2 msk pepparkakskrydda 1 tsk bakpulver 1 krm vaniljpulver 1 dl finhackad mandel

Så här gör du: Vispa ägg och kokossocker ordentligt med elvisp. Tillsätt kokosmjölk och vatten. Blanda de torra ingredienserna med mandeln i en skål  och vispa ner i smeten. Låt degen stå i kylen i ca 30 min. Kavla ut degen så tunn du kan mellan två bakplåtspapper och dra bort det övre bakplåtspappret. Använd valfri pepparkaksform och tryck ut på degen. Dra bort resterna av degen och kavla ut igen. Lägg de färdiga pepparkakorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Låt pepparkakorna svalna på ett galler och förvara dem i en plåtburk!

 
Trevlig helg!
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0